مخاطبان و پژوهشگران می توانند برای مشاهده این ویژه نامه اینجا کلیک نمایند.
*****************************************************
+ "بقیع در بستر واقعیت رسانه ای" (یادداشت یک روزنامه نگار) :
با گذشت نزدیک به یک قرن از تخریب بقاع متبرک قبرستان بقیع که متعلق به گستره عظیمی از مذاهب اسلامی هستند، شاهد آن هستیم این اتفاق و وضع کنونی این مکان مقدس آن گونه که انتظار می رود، اذهان مخاطبان مختلف را از هر گروه و فرقه ای که باشند، به خود معطوف نداشته است. در جهانی که به تعبیر مک لوهان١ دهکده کوچکی بیش نیست، پاره ای از موضوعات به گونه ای به دست فراموشی سپرده شده اند که گویی از اساس وجود نداشته و ندارند! فارغ از مجموعه عواملی که در بستر هایی مانند روابط قدرت، سیاست، تعصبات مذهبی و از این دست بر این مسئله تاثیر می گذارند، نمیتوان نقش رسانه را در مقوله ای این چنین مهم نادیده گرفت. نقش آفرینی رسانه در این میدان زمانی پررنگ تر میشود که این حقیقت مطرح شود: جهانی که در آن زندگی میکنیم و واقعیت هایی که در این جهان با آنها سروکار داریم، ساخته و پرداخته رسانه ها هستند؛ حقیقتی که اندیشمند و فیلسوف معاصر فرانسوی ژان بودریار٢ از آن به عنوان Hyper Reality یا فراواقعیت یاد میکند. رسانه ها دنیای پهناور ما را به دهکده ای کوچک بدل کرده اند که محدودیت های زمانی و مکانی بشر برای دسترسی به اطلاعات در آن شکسته شده است. سوالی که در اینجا مطرح میشود، این است تصویری که از این به اصطلاح دهکده در ذهن هر یک از ما نقش بسته است، تا چه اندازه با واقعیت بیرونی مطابق است؟ آیا رسانه ها به راستی واقع نما هستند یا اساسا آیا واقع نمایی در دنیایی این چنین دارای اهمیت است؟ اینجاست که متفکری مانند بودریار پاسخی ارائه میکند که تا پیش از این کم نظیر و حتی بی نظیر بوده است. حدود یک قرن پیش و به عبارت دقیق تر، ٩٥سال پیش با روی کارآمدن حکومت آل سعود در شبه جزیره عربستان و منطقه حجاز، اتفاقی برای بخش بی نظیری از تاریخ، تمدن و میراث اسلام رخ داد که بخش در خور توجهی از این میراث را نابود کرد. تخریب حرم مطهر و بقاع موجود در قبرستان بقیع در آن روزگار هرچند توجه بسیاری، از جمله علمای برجسته جهان اسلام و ایران را به خود جلب کرد، اما در سالیان متمادی و با گذشت زمان در حلقه فراموشی افتاد.